ورزش آسان

در این سایت اطلاعات ورزشی خود را بیشتر کنید.

ورزش آسان

در این سایت اطلاعات ورزشی خود را بیشتر کنید.

والیبال ایران | نقاط قوت و ضعف

چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲ ق.ظ

والیبال ایران از رشته های جذاب و پرطرفدار است و با توجه به نتایج تحقیقات، بعد از ورزش فوتبال در سیاست های برنامه ریزان صنعت ورزش جایگاه ویژه ای دارد. سابقة والیبال ایران بسیار طولانی است. رونق چشمگیر این رشتة ورزشی بین سال های ۱۳۴۲-۱۳۵۰ بوده است.

 

در مناطق جغرافیایی کشور، به ویژه در شمال غرب، شمال شرق و نواحی مرکزی به این ورزش توجه ویژه ای شده است. در دهة اخیر، با توجه به حمایت همه جانبة فدراسیون والیبال ایران ، عناوین قهرمانی در مسابقات نوجوانان و جوانان در سطوح آسیایی و جهانی به دست آمده است.  ولی عناوین کسب شده در سال های گوناگون، ناهمگون و ناپایدار بوده است. اگرچه تعداد ورزشکاران این رشته کم است، سطوح مهارتی آن ها نسبتا خوب است و بیشتر بازیکنان بازی والیبال ایران از استان های تهران، مازندران و آذربایجان هستند.

برای اجاره سالن ورزشی در تهران به سایت اسان اسپرت مراجعه نمایید.

والیبال ایران

تعداد بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در سطوح قهرمانی و حرفه ای در ردة بزرگسالان بسیار اندک است و با توجه به حمایت چند باشگاه، همواره جمعیت زیادی از علاقه مندان ورزش والیبال از ادامة فعالیت و بازی در باشگاه ها باز می مانند. از طرف دیگر، هدایت و پشتیبانی نرم نظام گونه، قاعده مند و متکی بر اصول علمی در مسیر رشد و توسعة این رشته انجام نشده است. برنامه نظام مند در ابعاد والیبال تفریحی، قهرمانی، حرفه ای و آموزشی در جامعة ورزشی شکل نگرفته است و پشتیبانی برای بازیکنان زبده و نخبه در وضعیت کمی مناسبی قرار ندارد.

حلقه های مسیر ترقی بازی والیبال ایران گسسته و نامشخص است.

تیم والیبال ایران

تیم ملی والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت های والیبال در سال های اخیر با درخشش خود ثابت کرده آینده ی درخشانی برای این رشته می توان تصور کرد. در سال ۲۰۱۴ تیم ملی والیبال ایران توانست با کسب مقام ششم بهترین رکورد خود را در این لیگ رقم بزند.تیم والیبال ایران در مسابقه والیبال ایران با سطوح مختلف عملکرد خوبی در سال های اخیر داشته است.

لیگ والیبال ایران

برنامه لیگ والیبال ایران به این صورت است که تیم ها در دو دور رفت و برگشت با یکدیگر بازی کرده و تیمی که بیشترین امتیاز را کسب میکند به عنوان قهرمان در برنامه لیگ والیبال ایران اعلام میشود.لیگ والیبال ایران از اعتبار نسبتا متوسطی در جهان ورزش برخوردار است و اغلب بازیکنان خوب خارجی جذب تیم های لیگ میشوند.

اشکال والیبال ایران کجاست؟

بحث استعدادیابی و مراکز و نهادهای حمایت کنندة مسیر ترقی ورزشکاران از سطوح آماتور تا سطح بالای مهارتی در برخی موارد مبهم است. وضعیت منابع انسانی دست اندرکار والیبال از قبیل مربی، داور، پرسنل و غیره مشخص نیست. ابعاد والیبال تفریحی، قهرمانی، آموزشی و حرفه ای به لحاظ برنامه ریزی و سیاست گذاری و مراکز حمایت کنندة آن ها به وضوح روشن نیست. بحث حمایت کنندگان مالی و امکانات و تجهیزات آن به صورت کمی مشخص نشده است. نحوه سیاست گذاری متمرکز یا غیر متمرکز آن بنا به استعداد محلی نامعلوم است. بررسی استانداردها و نحوة ارزیابی عملکرد با تکیه بر شاخص ها به درستی تعیین نشده است. به اهمیت والیبال آموزشی، به ویژه در مدارس کمتر پرداخته شده است.

کلاس والیبال

دیگر کشورها چه کرده اند؟

 در کشورهای دیگر برای توسعة والیبال در سطح ایالتی و کشوری تحقیقات زیادی انجام شده است؛ به طور مثال برنامة استراتژیک انجمن والیبال کوئینزلند در استرالیا به طراحی برنامة راهبردی برای سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ پرداخته است. در این طرح روی بخش های مشارکتی، بازاریابی، تجاری و بازرگانی و ساختار اداری و تشکیلاتی ورزش والیبال کار شده است. در انگلستان طرح توسعة ورزش انجام شده است که بهبود فناوری اطلاعات، افزایش نیروی انسانی، توسعة باشگاه ها و تعامل باشگاه ها و مدارس از مهم ترین اهداف آن بوده است. در کانادا برنامه ریزان دانشگاهی برنامه راهبردی برای ارتقای کیفی و کمی والیبال بین دانشگاهی برای سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ طراحی کردند.

با رونق چشمگیر والیبال در استان ها نظر برنامه ریزان والیبال می تواند به سوی استان های فعال جلب شود تا با شناخت وضع موجود ورزش والیبال کشور راه کارهای اجرایی با رویکرد علمی تدوین نمایند.

متاسفانه تعداد تشکیلات فعال والیبال در استان ها اندک است که خود از از دلایل عدم پیشرفت والیبال در بسیاری از استان هاست. با توجه به وضعیت نامطلوب فعلی زیر ساختی، می بایست فدراسیون والیبال و باشگاه های حرفه ای کشور با برنامه ریزی مناسب و اصولی زمینه توسعه والیبال در سطوح پایه را فراهم نمایند، چرا که با توجه به سطوح پایه در همه جوانب اعم از تاسیس باشگاه ها، مدارس و کلاس های والیبال، توجه به آموزش مربیان در سطوح مختلف، ساخت سالن ها و زمین های والیبال، در اختیار گذاشتن امکانات استاندارد: توپ، تور و …. و با وجود استعدادهای انسانی بسیار غنی کشور می توان انتظار قهرمانی در تمام سطوح جهانی و در همه رده های سنی را داشت.

آسان اسپرت به منظور ترویج والیبال و هدایت علاقه مندان به والیبال، اقدام به معرفی کلاس ها، مدارس و باشگاه های والیبال ایران نموده است..

 

منبع:

https://blog.asansports.com/2019/05/31/%d9%88%d8%a7%d9%84%d9%8a%d8%a8%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d9%8a%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%ae%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7-%d8%a8%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۱۷
زهرا زمانلو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی